Web Analytics Made Easy - Statcounter



به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری مشهور به شیخ عطّار نیشابوری عارف، صوفی و شاعر بزرگ ایرانی در قرن ششم هجری قمری کتاب منطق‌الطیر از مثنوی‌های تمثیلی عرفان اسلامی را سروده است، او در این کتابش مراحل و منازل پوییدن و جُستن عرفان یعنی شناختن راز‌های هستی را در هفت منزل عنوان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این کتاب هفت وادی به ترتیب طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت، و فقر آورده شده که سرانجام به فنا می‌انجامد، در داستان منطق‌الطّیر، گروهی از مرغان برای جستن و یافتن پادشاهشان سیمرغ، سفری را آغاز می‌کنند، در هر مرحله گروهی از مرغان از راه بازمی‌مانند و به بهانه‌هایی پا پس می‌کشند، تا این‌که پس از عبور از هفت مرحله، از گروه انبوهی از پرندگان تنها «سی مرغ» باقی می‌ماند و با نگریستن در آینه حق درمی‌یابند که سیمرغ در وجود خود آن‌هاست در نهایت با این خودشناسی مرغان جذب جذبهٔ خداوند می‌شوند و حقیقت را در وجود خویش می‌یابند.

 ۲۵ فروردین ماه، روز ملی بزرگداشت شیخ فرید الدین عطار کدکنی نیشابوری شاعر و عارف نامدار قرن ششم هجری قمری است، شهرت و آوازه‌ش ما را بر آن داشت تا گذری داشته باشیم بر آثار فاخر و ارزشمندش که طی قرنها هنوز زنده است و هنوز اهالی ادب آثارش را به عنوان فاخرترین آثار ادب و فارسی کهن در صدر مطالعات خود قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید

سفر مجازی به دیار شیخ فرالدین عطار نیشابوری و دکتر شفیعی کدکنی

آثار؛ مثنوی‌ها، منثور و تعدادی اثر منسوب به عطار

عطار آثاری دارد همچون مثنوی‌ها

مثنوی‌ها؛ دیوان اشعار که مجموعه‌ای از قصاید و غزلیات عطار که بیشتر آن‌ها عرفانی و دارای مضمون‌های بلند صوفیانه است.

اسرارنامه، اسرارنامه یکی از مثنوی‌های مسلم‌السند فریدالدین عطار نیشابوری و احتمالاً از جمله نخستین آثار او بوده‌است، این اثر مشتمل است بر ۳۳۰۵ بیت در ۲۲ مقاله. سه مقاله نخستین آن به ترتیب دربارهٔ توحید و نعت رسول اکرم (ص) و فضائل خلفای راشدین است، از مقاله چهارم به بعد دربارهٔ موضوعات گوناگون تصوف است، مقاله پنجم دربارهٔ اهمیت عشق و برتری آن از خرد با ابیات معروف ذیل آغاز می‌شود.

الهی‌نامه، این کتاب که عطار خود در اواخر عمرش در مختارنامه (و شعر زیر) با نام خسرونامه به آن اشاره می‌کند سرشار از داستان‌های دلکش کوتاه و بلند است که همگی در بین یک داستان اصلی فوق‌العاده گنجانده شده‌اند. این کتاب مانند کتب دیگر با ستایش خداوند و محمد بن عبدالله و خیلفه‌های چهارگانه آغاز می‌شود و سپس در هشت بیت روح انسان را مورد خطاب قرار می‌دهد و برای او شش فرزند: نفس، شیطان، عقل، فقر، علم و توحید ذکر می‌کند.

منطق الطیر، مقامات الطیور که با نام منطق الطیر خوانده می‌شود شرح سفر مرغان است به درگاه سیمرغ، داستان شیخ صنعان طولانی‌ترین داستان این کتاب است و حدود ۴۰۸ بیت دارد و سرگذشت و عشق و دلدادگی پیری زاهد به نام صنعان به دختری ترسا را بیان می‌نماید.

مصیبت‌نامه، در بیان مصیبت‌ها و گرفتاری‌های روحانی سالک و مشتمل است بر حکایات جذاب و خواندنی، این اثر پس از منطق‌الطیر مهم‌ترین منظومهٔ اوست.

مختارنامه، مجموعه رباعیات دارای پنجاه باب در موضوعات مختلف است.

اشترنامه، بیان ارشاد، جواهرنامه، جوهرالذات، حیدرنامه، خسرونامه، دیوان قصاید و غزلیات، سی‌فصل، شرح‌القلب، گل و هرمز، لسان‌الغیب، مظهرالعجایب، نزهت‌الاحباب، هیلاج‌نامه، وصلت‌نامه و ولدنامه از دیگر آثار مثنوی اوست.

همچنین در منثور او اخوان‌الصفا و تذکرةالاولیا، شرح حال و سرگذشت مربوط به نود و هفت تن از اولیاء و مشایخ تصوف آمده است.
همچنین از بی‌سرنامه، بلبل‌نامه و پندنامه نیز جزء آثار مربوط و منسوب به عطار نام برده شده است.

 عارفی بزرگ از دیار نیشابور

پروفسور اشرف زاده عطار شناس و کارشناس ادبیات در بیان جایگاه عطار و معرفی آثارش می‌گوید: عطار یک شاعر عارف و یک عارف شاعر است که مورد تایید استاد جلال الدین محمد مولوی بلخی و بسیاری از عرفا است، یک خصوصیت برجسته عطار بلندای همت اوست که باعث شده سربه درگاه هیچ پادشاهی فرود نیاورد.

او با بیان اینکه آثار عطار برسه اصل عشق زیبایی و عرفان بنا شده است می‌افزاید: عشق بن مایه اصلی سیر و سلوک و بیان وادی‌های هفتگانه عطار است که دومین وادی وادی عشق است او عشق را تنها مخصوص انسان می‌داند و برای فرشتگان نیز لحاظ می‌کند که اگر این چنین نبود هیچ گاه ذکر نمی‌گفتند و سجود نمی‌کردند پس آن‌ها هم عاشقانه حول درگاه الهی می‌چرخند و تسبیح می‌گویند، اما چیزی که انسان دارد و فرشتگان ندارند درد است. درد همان شود و شوق است که به عاشق می‌دهد و به آن حرکت می‌دهد تا برسد به جایی که مقصد و مقصود است.

این کارشناس ادبی ادامه می‌دهد: موضوع دوم انسان است که از دیدگاه عطار انسان سایه خداست و انسان در نزد خدا آنقدر اهمیت دارد که جمال الهی در انسان منعکس می‌شود.

مرد نام آور تاریخ ادبیات


فرح اندوز کارشناس و استاد ادبیات نیز در ادامه به خصوصیات عطار می‌پردازد و می‌گوید: عطار، یکی از شاعران بزرگ متصوفه و از مردان نام آور تاریخ ادبیات است، او برای بیان مقاصد عرفانی خود بهترین راه یعنی آوردن کلام ساده و بی پیرایه و خالی از هرگونه آرایش را انتخاب کرده است، او سرمشق عرفای نامی بعد از خود همچون مولوی و جامی قرار گرفته و آن دو نیز به مدح و ثنای این مرشد بزرگ پرداخته اند، چنانکه مولوی گفته است:

                    من آن مولای رومی ام که از کِلکَم شَکِر ریزد                   و لیکن در سخن گفتن غلام شیخ عطارم

بیشتر بخوانید

نیشابور میزبان همایش علمی فرهنگی دوسالانه  شیخ فرالدین عطار نیشابوری سفر مجازی به نیشابور شهر فشرده ای از ایران بزرگ برگزاری نخستین دوسالانه عطار در نیشابور

او ادامه می‌دهد: روزی عطار در دکان عطاری خود مشغول به معامله بود که درویشی به آنجا رسید و از او در خواست کمک می‌کند، ولی عطار به درویش چیزی نمی‌دهد و درویش به او می‌گوید:‌ ای خواجه تو چگونه می‌خواهی از دنیا بروی؟ عطار گفت: همانگونه که تو از دنیا می‌روی. درویش گفت: تو مانند من می‌توانی بمیری؟ عطار گفت: بله، درویش کاسه چوبی خود را زیر سر نهاد و با گفتن کلمه الله از دنیا برفت. عطار، چون این را دید شدیداً متغیر شد و از دکان خارج شد و راه زندگی خود را برای همیشه تغییر داد.

این استاد ادبیات با اشاره به اینکه این شعار آثار بسیاری دارد می‌افزاید: این عارف بزرگ هفت اثر مشهور شامل الهی‌نامه، اسرارنامه، مصیبت‌نامه، تذکرةالاولیا، منطق‌الطیر، خسرونامه و مختارنامه از خود به جای گذاشته است.

نام بر جلال و جبروت یونسکو افزود

 حجت الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو نیز در بیان ویژگی‌های عطار می‌گوید: عظار نیشابوری نام شناخته شده‌ای است که ثبت نام در فهرست مشاهیر یونسکو برکمالات او نیفزود بلکه بر جلال و جبروت یونسکو افزوده است.

او ادامه می‌دهد: مجمع مرغان عطار و منطق الطیر او جهانی است و در دنیا بزرگانی مثل زان کلوکلییر که دارای دو اسکار است یکی ا افتخارات زندگی اش را آشنایی با منطق الطیر عطار می‌داند.

عطار همان طور که خودش در پایان اثر ارجمندش گفته است پایان ناپدیر است و هرکسی به فراخور فهمش در هر قرائتی دستاوردی جدید کسب می‌کند.
اکنون آرامگاه شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری در شهر نیشابور کعبه اهل دل و قبله عاشقان دل آگاه است که از سراسر ایران و جهان برای عرض ادب و ارادت به آنجا می‌آیند. این مقبره و باغ عطار نیشابوری در فاصله دو کیلومتری به سمت غرب از باغ و آرامگاه حکیم عمر خیام نیشابوری قرار گرفته است.

مقبره شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری توسط شخصی به نام قاضی القضاه یحیی بن صاعد ساخته شد و بنای اصلی آن هشت ضلعی است و سنگ مقبره از نوع سنگ سیاه و عمودی می‌باشد که اشعاری برروی آن حک گردیده است.

همه ساله نیز در ۲۵ فروردین در تقویم ملی کشور به نام روز ملی بزرگداشت شیخ فرید الدین محمد عطار نیشابوری نامگذاری شده است.

 

انتهای پیام//

گزارشگران؛ روح الله حسینی و فاطمه حسن زاده

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منطق الطیر عطار نیشابوری محمد عطار نیشابوری منطق الطیر مثنوی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۸۳۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات دور دوم مجلس در زنجان چالش بین فضاسازی و حقیقت

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: بی شک آنچه فضای انتخاباتی استان زنجان از دور اول دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تا به امروز خود را نمایان کرده وجود بستر بی قید و بند و افسارگسیخته در روند تبلیغات انتخاباتی چه در فضای حقیقی و چه فضای مجازی بوده است، که مانع از شکل‌گیری فضای عقلانی و منطقی در بستر تبلیغات انتخاباتی شده است.

فرافکنی، توهین، تهمت، بیان الفاظ رکیک و زشت منافی عفت عمومی، بیان مطلب غیرواقع، پول پاشی، خرید رأی و تهدید جامعه رسانه‌ای استان، شاید بخش کوچکی از فضای پرتنش و بی قید رقابت‌های انتخاباتی در زنجان است که برخی کاندیداها خود و یا حامیانشان به عنوان یک بدعت زشت در فضای انتخاباتی استان ایجاد کرده اند. کسانی که قرار است قانونگذار باشند و مدعی هستند برای خدمت آمده‌اند نه کسب قدرت.

این اصل مهم همواره باید در همه رقابت‌های انتخاباتی مورد توجه قرار گیرد که باید بستر مناسب برای بروز و ظهور افکار مختلف البته در چارچوب قانون و در راستای منافع و عفت عمومی در جامعه لحاظ شود تا فارغ از همه تفاوت‌ها در گفتمان‌ها و رویکردها، مردم در فضای بدون چالش و منطقی به جمع بندی درست در انتخاب خود برسند.

برخی مدعیان مسند قانون گذاری حتی برای ستاد خود هم نمی‌توانند قانون داشته باشند

حافظه تاریخی زنجانی‌ها داوطلبانی را به یاد دارد که به هر قیمتی تلاش کردند وارد مجلس شوند، از هزینه کردهای آن‌چنانی تا تهدید منتقدان و رسانه‌ها، کسانی که برای تأمین منافع دیگران وارد صحنه شده بودند و زمانی که وارد مجلس شدند مردم را از یاد بردند و امروز آنچه به عینه نمایان است برخی مدعیان مسند قانون گذاری حتی برای ستاد خود هم نمی‌توانند قانون داشته باشند.

هرچند شهروندان زنجانی بر این باور هستند که نمایندگانی پاک دست، توانمند و متخصص بودند که همواره اعتمادشان و رأی به آنها تکرار کردند.

۲ داوطلب در حوزه انتخابیه زنجان و طارم و ۲ داوطلب از حوزه انتخابیه خدابنده در حالی این روزها در میدان رقابت‌های انتخاباتی وارد صحنه شده‌اند که هر کدام دارای پشتوانه و پایگاه خوب مردمی هستند و هر یک دارای برنامه‌های خوب و منسجم برای توسعه حوزه‌های انتخابیه هستند.

استان زنجان در مجموع چهار حوزه انتخابیه و پنج کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد که سه منتخب به مجلس شورای اسلامی راه یافتند

استان زنجان در مجموع چهار حوزه انتخابیه و پنج کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد که در دور اول انتخابات با مشارکت بیش از ۴۸ درصدی مردم استان در ۱۱ اسفند، سه منتخب به خانه ملت راه یافتند.

در حوزه انتخابیه زنجان و طارم با ۲ کرسی، مصطفی طاهری به عنوان نفر اول این حوزه با کسب ۴۶ هزار و ۵۶۸ رأی راهی بهارستان شد و ۲ نفر بعدی یعنی نبی الله محمدی با کسب ۲۶ هزار و ۶۷۰ رأی و محمد اسماعیلی با ۱۹ هزار و ۱۶۶ رأی به دور دوم انتخابات راه یافتند.

در حوزه انتخابیه زنجان و طارم نبی الله محمدی نامزد راه یافته به دور دوم در حوزه انتخابیه زنجان و طارم دارای گرایش اصولگرایی و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد است، محمدی در رقابت‌های انتخاباتی مجلس یازدهم هم توانسته بود به دور دوم انتخابات راه یابد ولی در این مرحله از رسیدن به مجلس ناکام ماند.

محمد اسماعیلی دیگر نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات در این حوزه، گزینه اصلی شانا و شورای وحدت در حوزه انتخابیه زنجان و طارم بود. او سابقه یک دوره نمایندگی در مجلس نهم را در کارنامه دارد و در این مجلس عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بود.

در حوزه انتخابیه خدابنده نیز رقابت تنگاتنگ برای کسب تنها کرسی نمایندگی این حوزه جریان داشت و در نهایت سعید رفیعی با ۱۷ هزار و ۳۶ رأی و احمد بیگدلی با ۱۴ هزار و ۵۳۰ رأی به دور دوم انتخابات راه پیدا کردند

در حوزه انتخابیه خدابنده نیز سعید رفیعی شناسنامه اصولگرایی دارد و در سابقه او معاونت عمرانی و مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری زنجان به چشم می‌خورد.

رفیعی در اکثر لیست‌های متعلق به اردوگاه اصولگرایی از جمله شانا و شورای وحدت قرار گرفته است.

احمد بیگدلی دیگر نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات در این حوزه، دندانپزشک است و سابقه نمایندگی مجلس در دوره دهم را دارد.

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان در این باره گفت: تمهیدات لازم برای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۲ حوزه انتخابیه زنجان- طارم و خدابنده برای راهیابی ۲ نماینده دیگر از استان به مجلس پیش بینی شده است.

ابوالفضل رفیعی افزود: بر اساس قانون انتخابات در این مرحله از انتخابات، افراد شرکت کننده در مرحله اول باید در همان حوزه انتخابیه که رأی داده اند، شرکت کنند و رأی دهند و افرادی که در مرحله اول انتخابات شرکت نکرده اند می‌توانند در هر یک از حوزه‌های انتخابیه مورد نظر خود رأی دهند.

برگزاری انتخابات در ۲ حوزه انتخابیه نیمه الکترونیکی است

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با بیان اینکه همه شرایط در این ۲ حوزه برای فرایند رأی گیری مهیا است، تاکید کرد: انتخابات در این ۲ حوزه همانند دور قبل نیمه الکترونیکی است و تعداد و محل شعب هیچ تغییری نمی‌کند.

وی افزود: متولدان ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ و ماقبل آن واجد شرایط سنی برای شرکت در مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هستند.

رفیعی گفت: هیأت استانی بررسی تبلیغات نیز فعالیت خود را برای رصد فعالیت‌های انتخاباتی و همچنین برنامه‌ریزی لازم برای برخورداری نامزدها از فرصت برابر استفاده از امکانات تبلیغی به ویژه تهیه و پخش فیلمهای تبلیغاتی و برنامه‌های مناظره نامزدها آغاز کرده است.

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان گفت: طبق تقویم دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آنان از ثانیه نخست بامداد روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز شده و تا هشت صبح روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ادامه می‌یابد.

وی با اشاره به کدهای انتخاباتی کاندیداهای راه یافته به مرحله دوم انتخابات، گفت: در حوزه انتخابیه زنجان- طارم کد انتخاباتی محمد اسماعیلی ۱۱ و کد انتخاباتی نبی اله محمدی ۲۲ و در حوزه انتخابیه خدابنده نیز کد انتخاباتی احمد بیگدلی ۱۱ و سعید رفیعی ۲۲ تعیین شد.

زنجانی‌ها بار دیگر در ۲۱ اردیبهشت فارغ از همه حواشی‌ها صحنه‌ای باشکوه از حضور در پای صندوق‌های رأی خلق خواهند کرد و بدون توجه به دروغ پردازی‌ها و عوام فریبی‌ها، به صحنه خواهند آمد تا شعور و فهم بالای سیاسی و اجتماعی خود را به منصه ظهور برسانند.

کد خبر 6097819

دیگر خبرها

  • حج امسال، حج برائت از دشمن جنایتکار صهیونیستی و حامیانش/حجاج باید بتوانند منطق قرآنی برائت ابراهیمی را برجسته‌تر از همیشه نشان دهند / یاد خدا و وحدت؛ دو عنصر اصلی حج
  • حج امسال حج برائت از دشمن جنایتکار صهیونیستی و حامیانش/حجاج باید بتوانند منطق قرآنی برائت ابراهیمی را برجسته‌تر از همیشه نشان دهند/یاد خدا و وحدت؛ دو عنصر اصلی حج
  • فیلم| یک یوتیوبر از حقیقت وحشتناک صهیونیست‌ها پرده برداشت
  • رهبر انقلاب: امسال حجاج باید بتوانند منطق قرآنی برائت را به همه دنیای اسلام منتقل کنند (فیلم)
  • انتخابات دور دوم مجلس در زنجان چالش بین فضاسازی و حقیقت
  • ببینید | برگزاری روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری در دبی
  • آمادگی مازندران برای برگزاری الکترونیکی دور دوم انتخابات
  • شیفتگانِ آن عارفِ عاشق/ ایرانیان زیادی مرید و دلبسته امام صادق بودند، از عطار و بایزید بسطامی تا جابر ابن حیان
  • آموزش نمادین رای گیری با صندوق مکانیزه الکترونیکی در سیمرغ
  • شیعه باید منطق و استدلال را فراگیرد